Totul despre microfoanele unidirectionale bidirectionale si omnidirectionale

august 25, 2018 AmplificatoareDifuzoareInsonorizarePlayere  No comments

Totul despre microfoanele unidirectionale bidirectionale si omnidirectionale

Partea a 2-a

In prima parte am prezentat 3 tipuri de microfoane care sunt utilizate in studiourile de inregistrare si anume:

– microfoane dinamice;
– microfoane condensator;
– microfoane ribbon despre care poti sa citesti aici.

Un alt factor de care trebuie tinut seama la pregatirea unei inregistrari sonore este directivitatea microfonului.

 

Din aceasta privinta, microfoanele se clasifica in trei tipuri principale:

– microfoane unidirectionale;
– microfoane omnidirectionale;
– microfoane biderectionale.

Totul despre microfoanele unidirectionale bidirectionale si omnidirectionale

Microfoanele unidirectionale (mai sunt numite cardioide), au sensibilitatea maxima in partea frontala a capsulei, scazand putin in laterale si ajungand la o valoare foarte mica in partea din spate a sa.

 

Fiind si cel mai des intalnite, se folosesc mai ales la captarea surselor sonore individuale, cand este necesara o cat mai buna separare a semnalului util venit direct de la sursa, de semnalele provenite de la alte surse sonore invecinate sau chiar reflexiile semnalului orginal din obiectele apropiate sau peretii incaperii in care se afla microfonul.

In utilizarea acestui tip de microfon trebuie tinut cont de aparitia efectului de proximitate, ce consta intro crestere substantiala a sensbilitatii microfonului la frecvente joase in cazul apropierii lui prea mari de sursa sonora.

Efect exploatat de altfel foarte mult de catre inginerii de sunet (acolo unde se doreste obtinerea vocilor profunde din reclame).

Nu prezinta acest efect microfoanele omnidirectionale, care au aproximativ aceasi sensibilitate de jur imprejurul capsulei, indiferent de apropierea de sursa.

Ele sunt mai potrivite inregistrarii unor grupuri de surse sonore ca un fascicul sonor larg (cor de voci, grup de viori sau suflatori, etc), decat a surselor individuale.

Caz in care poate aparea captarea unor semnale nedorite.

Deasemenea sunt foarte potrivite captarii sunetelor de ambianta dintro incapere (exemplu: la inregistrari in sali mari cu acustica foarte buna).

 

Microfoanele bidirectionale, formate de fapt din doua capsule omni legate in antifaza, au o caracteristica de directivitate de tip cifra 8.

Sunt mai sensbile in fata si in spatele capsulei si mult mai putin in laterale.

Acest tip de microfoane nu este asa de mult folosit la inregistrarile uzuale in studio, una din utilizarile mai frecvente fiind cea a captarii semnalului diferenta in inregistrarile stereo de tip M/S (MID/SIDE) alaturi de un microfon omnidirectional ce capteaza semnalul unda.

 

Totul despre microfoanele unidirectionale bidirectionale si omnidirectionale

Exista si microfoane care au directivitatea variabila, fiind prevazute cu un comutator care face foarte usoara trecerea de la o caracteristica unidirectionala la una omni sau bidirectionala.

De obicei sunt de tip condensator si uneori prezinta chiar mai mult de trei tipuri de directivitate, realizate prin accentuarea unora dintre cele de baza.

Nu trebuie lasata neamintita o alta caracteristica a microfoanelor: diametrul membranei.

Membranele mici (5-15 mm) favorizeaza captarea fidela a frecventelor inalte, dar limiteaza putin raportul semnal zgomot.
Membranele mari (20-30 mm) coboara mai jos in frecventa la captarea semnalelor, dar pierd putin la partea de frecvente inalte (se folosesc insa tehnici de compensare a curbei de frecventa).
Acestea din urma au un raport semnal zgomot mai bun si sunt cele mai folosite in studio.

Am facut o precizare in prima parte si vreau sa ma tin de cuvant.

Recomandari practice – microfoane:
a. un Home studio se poate descurca de obicei cu un microfon de tip condensator mai ieftin sau chiar cu un microfon dinamic de calitate;

b. in dotarea unui studio de inregistrare de tip Project ar trebui sa intre:

– cel putin un microfon principal de tip condensator, unidirectional sau cu directivitatea reglabila, preferabil dintre cele cu membrana mare, ce va fi folosit mai ales la captarea in conditii cat mai fidele a vocii umane si a instrumentelor solistice mai delicate;

– 3-4 microfoane dinamice pentru captarea instrumentelor cu dinamica mare si semnal puternic (tobele, percutiile, contrabasul, amplificatoarele de chitara sau chitara abs, precum, etc.) sau alte surse sonore mai putin pretentioase;

– o pereche de microfoane condensator unidirectionale, cu membrana mica, pentru captarea eventual in stereo a instrumentelor de suflat, instrumentelor cu corzi, pianelor, alamurilor, grupurilor vocale, cinelelor de la tobe.

Ce diferente ai observat intre microfoanele de calculator si cele profesionale?

Share & Like: https://www.facebook.com/sistemecaraudio/
Multumesc!

Ionut Popa

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>