Subwoofer pasiv si activ

Subwoofer pasiv si activ

A trecut aproximativ un an de cand am atins un punct sensibil in lumea audiofila ce tine de boxele pasive si active.
Pe scurt iti spun ce este o boxa pasiva, dar si una activa, dupa care o sa-ti las mai jos 2 link-uri in care explic exact acesti doi termeni, ba chiar iti spun 10 avantaje si dezavantaje ale acestora.

Termenele de pasiv si activ sunt de cele mai multe ori asociate cu incinte acustice cu si fara amplificare proprie, mai exact:
boxele pasive sunt alcatuite din incinta propriu-zisa, difuzor/oare, tweeter, si nu in putine cazuri un filtru pasiv(crossover pasiv);
boxele active sunt alcatuite din incinta propriu-zisa, difuzor/oare, tweeter, amplificator (care este alcatuit din crossover activ, preamplificator si etaj final – amplificare de putere).

Mai multe detalii despre diferenta dintre boxele pasive si active gasesti aici: http://sistemehifi.ro/diferenta-dintre-o-boxa-activa-si-una-pasiva/
10 avantajele si dezavanta ale boxelor pasive si active: http://sistemehifi.ro/care-sunt-mai-bune-boxe-active-sau-boxe-pasive/
Acum, pentru ca am lamurit problema cu activ si pasiv, am sa ma limitez strict la subwoofer pasiv si activ. Voi lua pe rand subwoofer-ele de masina dar si cele de casa/profesionale.

Mai jos am atasat imagini in care iti explic structura unui subwoofer pasiv, dar si a unuia activ, respectiv a unei incinte pasive si active pe 2 cai.

schita subwoofer pasiv si activ

schita boxa pasiva si activa

In domeniul car audio am ascultat atat subwoofer-e pasive, dar si active de la puteri mici la puteri potrivite.
Niciodata n-as alege un subwoofer activ pentru masina decat daca as fi limitat de spatiu, iar masina ar fi cel mult de dimensiunile unui Polo, cu un pret foarte mic, dar si atunci as cumpara un amplificator si un woofer slim (acele difuzoare cu adancime mica) a caror incinta de regula este mica.

Indiferent de puterea ce o alegem in sistemul nostru pentru partea de frecvente joase, in car audio ai nevoie clar de un amplificator cu functie LPF (low pass frecvency) si un woofer(difuzor de bass) montat intr-o incinta acordata in functie de parametrii T/S ai acestuia.
Recomand un specialist in domeniu in cazul in care doresti sa construiesti un subwoofer, exista posibilitatea sa nu-ti iasa totul asa cum doresti daca lucrezi de capul tau.

Avantaje si dezavantaje ale subwoofer-elor pasive si active pentru masina:
1. Subwoofer-ele pasive pot avea forme, dimensiuni, design in functie de preferinta, spatiu, tip autovehicul; pe cand cele active au un model standard creat de producator, uneori placut, alteori neplacut;
2. Subwoofer-ele pasive pot avea acordaj si litraj in functie de parametrii, astfel incat daca tu doresti sa faci o incinta de SPL sa una de SQ nimeni nu te tine in loc, pe cand cele active sunt limitate din acest punct de vedere – se cauta o zona optima intre SPL si SQ, in multe cazuri am fost dezamagit de sunet;
3. Subwoofer-ele pasive pot fi mai usoare sau mai grele decat cele active, asadar totu tine de dimensiuni si ranforsari;
4. Subwoofer-ul pasiv + amplificator de regula depaseste pretul unui subwoofer activ (mentionez ca folosim exact acelasi amplificator si woofer); producatorul subwoofer-ului activ face destule compromisuri pentru a reduce costurile, sunetul are de pierdut in situatia aceasta;

In concluzie, prefer un subwoofer pasiv + amplificator pentru car audio, asta pentru ca pot construi incinta astfel incat sa-mi convina frecventa de la care aceasta sa cante cat si presiunea acustica. Fireste puterile debitate sunt o idee mai mari, sunetul mai profund, iar diferenta de bani este relativ mica daca ne invartim in wattaj apropiat.

De aici incolo fac referire strict la subwoofer-ele de casa si profesionale. Ei bine… aici se schimba datele problemei.
Spun asta pentru ca in general amplificatoarele (amplificator + subwoofer pasiv) nu au crossover dedicat pentru subwoofer ca in cazul subwoofer-elor active, lor li se adapteaza un crossover montat intre sursa de sunet si intrarea in amplificator. In conditiile in care nu exista acest crossover, fireste subwoofer-ele pasive au incorporat un filtru pasiv care taie frecventele atat in partea de subjoase, cat si medii-inalte. Subwoofer-ele active includ atat crossover-ul activ, cat si amplificatorul in incinta, alaturi de woofer.

Avantaje si dezavantaje ale subwoofer-elor pasive si active pentru casa, profesionale:
1. Subwoofer-ele active sunt mai usor de transportat si de montat pentru ca nu mai intervin amplifcatoarele si cablurile acestora, dar daca vorbim de subwoofer-ul activ in sine, cu siguranta acesta este mai greu decat unul pasiv, deoarece contine si amplificatorul;
2. Cuplajul este mai bun la un subwoofer activ intre amplificator si difuzor, acesta este obtinut datorita lipsei filtrului pasiv dintre amplificator, subwoofer si cablul lor de legatura;
3. La subwoofer-ele active nu ai cablu pe scena(casa) intre statie si difuzor, dar in schimb ai cablu de curent de la priza pana la subwoofer, tot pe scena(casa);
4. Cablurile de la subwoofer-ele pasive sunt intinse peste tot, se pot smulge din boxe, statie, mixere, dar la fel de usor se pot smulge si cele de alimentarea activelor;
5. Cablul de semnal dintre amplificare si subwoofer-ul pasiv – cu cat este mai lung cu atat exista pierderi mai mari, astfel puterea electrica scade, pe cand la un subwoofer activ cablul este foarte scurt in interiorul incintei, pierderile fiind aproape zero;
6. Pretul a 2 subwoofer-e active este mai mare decat al celor pasive, dar daca punem costul subwoofer-elor pasive + amplificare + alte cabluri s-ar putea sa depasim pretul celor active, avantajul fiind aici de partea subwoofer-elor pasive pentru ca acestea pot fi cumparate treptat si nu toate deodata;
7. In cazul folosiri subwoofer-elor pasive + amplificator exista riscul ca statia audio sa se strice, astfel tot evenimentul ar avea de suferit in cazul in care nu ai unul de rezerva, pe cand la subwoofer-e active , daca unul se strica este foarte putin probabil ca si cealalalt sa pateasca aceeasi problema;
8. Daca se folosesc aceleasi difuzoare si amplificatoare , calitativ vor fi la fel. Am incercat ambele variante, activ si pasiv pentru aceeasi incinta.
Ajunsi in acest punct iti spun ca in gama home/pro audio aleg subwoofer-ele active – controlul si protectiile directe asupra difuzorului nu sunt de neglijat. De cativa ani buni la spectacole am observat doar sisteme audio ACTIVE, atat pentru partea de inalte, medii, cat si pentru bass si subbass. Exista amplificatoare dedicat pentru subwoofer ce pot fi montate in incinta alturi de difuzor, astfel obtinem un subwoofer activ.

 

Tu ce varianta preferi in car audio, dar acasa sau profesional? Lasa-mi mai jos un comentariu si nu uita sa dai share pentur ca m-am saturat de atata ploaie, astfel reusesti sa-mi faci ziua mai frumoasa.

Cu stima,
Ionut Popa

 

Lasă un răspuns